Čaj o páté #18: Plank. | ZONE4YOU
733 735 373 info@zone4you.cz

Jak už v Čaji o páté bývá zvykem, i dnes se podíváme na velmi diskutované téma v oblasti fitness – plank.

Mýtus č. 18: Plank.

Pokud byste hledali někoho, kdo tento cvik do tréninku nezařazuje, patrně byste tvrdě narazili. Jedná se pravděpodobně o nejznámější cvik na tzv. “core”.

Je jen škoda, že naprostá většina cvičících se při tomto cviku k posílení středu těla ani nepřiblíží.
Ono cvičení “core” není o tom co nejvíce zatnout a vytlačit břicho, ale o součinosti všech 32 svalových skupin od krku až ke kolenům, které se na zapojení středu těla podílejí.
Asi už tušíte, že mířím směrem ke všem možným výzvám o překonávání rekordů, atd. Je obdivuhodné, jak dlouho doukážou někteří v planku vydržet – klobouk dolů – nicméně pokud bychom se podívali na zapojení jednotlivých svalů, břicho bude až někde daleko vzadu.
Při takto dlouhých výdržích téměř veškerou práci přebírají prsní svaly, tím pádem se nám ramena posouvají ještě více dopředu a my se kulatíme v zádech, a stehna, která při tomto cviku primárně procvičovat nechceme.

Na internetu najdete několik set návodů na provedení toho nejlepšího a nejdokonalejšího planku. A jestli v životě platí motto “sto lidí, sto chutí”, u planku to platí dvojnásob. 

Jak tedy poznat, které provedení je vhodné právě pro vás?

Razím zásadu, že lidé by měli cvičit proto, aby se dobře cítili, správně jim fungovalo tělo a až teprve potom aby se starali o to, jak vlastně vypadají. Platí to i v případě planku. Samotná pozice by měla co nejvíce kopírovat to, jak vaše tělo vypadá ve stoje. Tím pádem jsem odpůrcem doporučení typu “co nejvíce vytlačit hrudník nahoru”, “maximálně podsadit pánev”, “pokrčit nohy pro lepší zatnutí břicha” a podobně. Když se totiž nastavíte v planku podle těchto rad a doporučení a podíváte se, jak byste vypadali, kdybych vás postavil na nohy, asi by se vám to moc nelíbilo.

Jak podle vás vypadá správný plank?

Napadá vás něco, o čem byste si chtěli přečíst příště? Nechte komentář, napište e-mail (trubiroha@zone4you.cz), nebo mě prostě potkejte ve fitku a navrhněte si další díl podle sebe :).