Sacharidy (jídlo obecně) navečer. Ano nebo ne? | ZONE4YOU
733 735 373 info@zone4you.cz

Myslím, že o dietách typu „nejíst po 17. hodině“ už slyšeli všichni. Mnozí to zkusili v naději, že kila půjdou rychleji dolů. Pravděpodobně nešla. Proč si teda pořád spousta lidí myslí, že jídlo snědené večer se hned uloží do tukových zásob?

Vzniklo to kvůli tvrzení, že přes noc se nám „zpomalí“ metabolismus, protože když spíš, pálíš míň kilokalorií. Takže sacharidy jdou přímo do tuku. Naopak, kdybych je snědla přes den, tak je ještě stihnu spálit.

A co o rychlosti metabolismu přes noc říká věda? V první polovině spánku se výdej energie opravdu sníží (asi o 35 %). Nicméně v druhé polovině spánku (REM fáze) se výdej energie zvyšuje. Čili během spánku se hodnoty metabolismu střídavě zvyšují a snižují a není prokázáno, že by byl průměrný celkový energetický výdej během spánku nějak významně odlišný, než je RMR (resting metabolit rate) během dne. Takže shrnuto – vyhýbat se jídlu (sacharidům) na noc, protože je váš zpomalený metabolismu nestihne spálit, není nijak opodstatněné.

Pojďme se podívat na pár konkrétních studií:

  • 12 obézních žen, tři 18-denní intervaly (v každém stejné množství kilokalorií!!). V prvním intervalu byly kcal rozdělené do 5 jídel; v druhém jedly jenom mezi 9. a 11. hodinou dopoledne; ve třetím jenom mezi 18 a 20 odpoledne. Nezjistili se žádné významné změny ve váze, tělesném tuku ani beztukové složce
  • Jezení stejného množství energie, i když rozdělené do různých části dne, nemá na hubnutí významný efekt
  • 78 obézních policistů, 6 měsíců. První skupina jedla většinu sacharidů (80 %) večer, druhá ráno. První skupina shodila víc kilogramů, víc centimetrů v pase, víc tělesného tuku a měla menší pocit hladu, ALE první skupina taky začínala na vyšším BMI, což může částečně ovlivnit výrazné zlepšení.

Na závěr, nechci teď samozřejmě tvrdit, že by všichni v honbě za štíhlejší postavou měli jíst většinu sacharidů večer. Jenom znovu poukazuju na to, že při hubnutí je opět nejdůležitější množství přijaté energie. Nejde o druh jídla, jeho frekvenci, objem, denní dobu,… na prvním místě je pořád příjem vs. výdej.

Někdo má tendenci se přejídat a vyhledávat jídla s vysokým podílem cukru, když je unavený, někdo zase nepociťuje večer hlad. Každý by si měl tedy najít svůj způsob stravování, který mu vyhovuje, a neřídit se starými dogmaty, z kterých je většina už dávno vyvrácená.

Zdroje:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19394978

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10099943

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17483007

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21475137